Retten til seksualoplysning - et indblik i en Ugandisk kontekst
Formålet med turen var at give de lærerstuderende en større forståelse for retten til seksualoplysning og undervisning, samt et indblik i hvordan RAHU arbejder for at forbedre ugandiske unges seksuelle og reproduktive sundhed og rettigheder ved at skabe adgang til seksualoplysning og til ikke-diskriminerende sundhedsydelser i Hoima, Uganda.
Under udvekslingen har de studerende udarbejdet undervisningsmaterialer, der sætter fokus på seksualoplysning i en ugandisk kontekst og hvilke udfordringer ugandiske unge oplever i forhold til seksuelle og reproduktive rettigheder.
Udvekslingen er støttet af puljen for Globalt Engagement, Uddannelse og Samarbejde (GLOBUS) og var i tæt samarbejde med Københavns professionshøjskole og FN byens skoletjeneste YOUNG.
Hvorfor er seksualoplysning vigtigt?
Uddannelse og oplysning spiller en afgørende rolle i at gøre op med skadelige kønsstereotyper og normer, og muligheden for at træffe valg om egen krop, køn og seksualitet, herved fremme særligt piger og kvinders rettigheder.
I Danmark har vi i over 50 år haft Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF) som obligatorisk undervisning i den danske folkeskole fra 0.-9. klasse. Formålet er at danske unge skal opnå forståelse for den betydning livsstil og levevilkår har for sundhed og trivsel og samspillet mellem sundhed, seksualitet og familieliv. Særligt i en Ugandisk kontekst er mangel på adgang til information om seksualundervisning.
Unge og seksualoplysning i Uganda
Med over 78% under 30, huser Uganda en af de yngste og hurtigst voksende befolkninger i verden. Her præger misinformation og traditionelle kønsstereotyper og normer de unges hverdag og de unge i Uganda har ofte den mindste magt i samfundet.
Disse ulige magtforhold mellem de unge og voksne kombineret med de patriarkalske faktorer i Uganda har fortsat en tendens til at accelerere unges risiko for kønsbaseret vold og overgreb mod kvinder og piger, teenage-graviditeter, der leder til manglende uddannelse blandt unge piger, tvangsægteskab, utilstrækkelig adgang til information og services for unge og marginaliserede grupper, der lever med handicap, LGBT+ personer og unge, der lever med HIV.
I 2018 lancerede regeringen ‘National Sexuality Education Framework’ og introducerede hermed seksualundervisning i ‘lower secondary school’. Seksualundervisningen er funderet i religiøse, kulturelle og etiske værdier frem for et rettighedsbaseret udgangspunkt, hvilket i høj grad betyder, at unge ikke får den rette oplysning og information.
Udvekslingsturen
Reach a Hand Uganda
Udvekslingsturen startede i Ugandas hovedstad Kampala, hvor de lærerstuderende besøgte RAHUs hovedkontor og youth hub (Unge klub). Her mødte de lærerstuderende de unge Peer-Educators, der er ansvarlige for at oplyse og undervise unge, både dem der går i skole og dem der er uden for skolesystemet. De unge Peer-Educators bliver trænet på et unge akademi, hvor de lærer alt om seksualundervisning og pædagogiske metoder.
RAHU arbejder særligt med edutainment (Education+Entertainment) hvilket betyder, at deres seksualoplysning tager udgangspunkt i lege, spil, quizzer, rollespil mm. De lærerstuderende blev introduceret til RAHU´s Twogere Tool Kit (scenarie-baserede spil), hvor unge bliver præsenteret for forskellige scenarier f.eks. valg af prævention, uønsket graviditet mm. De lærerstuderende blev introduceret til, hvordan man når unge uden for skolesystemet f.eks. via festivaler, filmvisninger osv.
Sundhedsklinikken i Hoima
Fra Kampala kørte Gruppen til Hoima for at besøge sundhedsklinik drevet af Sex og Samfunds partner Reproductive Health Uganda (RHU).
Her blev de mødt af de unge lokale peer-educators, der introducerede dem til Appen SautiPLUS E-refferal System.
Appen indeholder dine sundhedsoplysning i forhold til seksuel og reproduktiv sundhed og er samtidig en informationsapp, hvor man har adgang til artikler, videoer, quizzer osv.
Man kan gennem appen blandt andet finde oplysning om sexsygdomme, graviditet, kønsbaseret vold og hvordan man anmelder det. De lærerstuderende fik indblik i, hvordan de lokale peer-educators underviser i seksualundervisning på de lokale skoler og klubber, og hvordan de gennem lokale festivaler når ud til unge.
An Outpost Patient Clinic
I Hoima besøgte de lærerstuderende en Outpost patient Clinic (sundhedsklinik i lokalsamfundet). Her fik de mulighed for at observere og forstå driften af en sundhedsklinik, hvor ressourcerne ikke er lige så omfattende som i hovedstaden. Her stod de over for virkeligheden med udfordringer som begrænset udstyr og personale.
De lærerstuderende deltog i en fokusgruppe med unge brugere af klinikken og det lokale sundhedspersonale, der bestod af læger, jordemødre og sygeplejersker.
De mødte bl.a. jordemødre der arbejder under vanskelige forhold for at sikre, at der er nok senge til de fødende kvinder og sundhedspersonale der kæmper hårdt for, at unge kvinder, der er blevet gravide uden for ægteskabet, ikke bliver diskrimineret.
De lærerstuderende mødte også unge teenagemødre helt ned til 12 år. Der fortalte om, hvor skamfuldt det er at blive gravid uden for ægteskabet, at de ikke længere kan gå i skole, at de er blevet smidt ud hjemmefra, er blevet enlige forsøger og nogle enkelte der bliver nødt til at forsøge sig som sexarbejdere.
Sundhedspersonalet fortalte, at abort er ulovligt i Uganda og de møder unge kvinder, der har forsøgt at få en abort på ulovlig vis med skader på underlivet eller døden til følge.
Besøget gav de studerende en dybere forståelse af de udfordringer, sundhedsarbejdere i områder med færre ressourcer står over for, og hvilken dedikation det kræver at arbejde under disse vilkår.
En ”Unge-dag”
De lærerstuderende var med til en ”Youth-Day”, som RAHU arrangerede ude i et af de små lokalsamfund. Her faciliterede Peer-educators samtaler med lokale unge om seksuel sundhed og rettigheder. De danske studerende deltog i nogle af gruppesamtalerne, hvor emner som menstruationshygiejne, prævention, kropsændringer, kønsbaseret vold og prævention blev diskuteret. Derudover deltog de i en session med RAHU for at afprøve deres spil Twogere tool kit og "What Would You Do".
Dette gav de lærerstuderende en dybere forståelse af de værktøjer, som de selv kan anvende i fremtiden, når de skal facilitere seksualundervisning for elever i Danmark.
The SautiPlus Media Hub
Efter besøget i Hoima, tog de lærerstuderende tilbage til Kampala, hvor de besøgte det ungedrevene Sauti Media-team hos SautiPlus. Her de lærte om RAHUs medieproduktion og kommunikationsafdelingens funktion.
Besøget besvarede spørgsmål om, hvordan RAHU bruger sociale medier og andre digitale platforme til at styrke unges stemmer og formidle korrekte informationer om seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder (SRSR) via SautiPlus Appen.
Sautiplus præsenterede deres medieproduktion, herunder film og serier. Den sidste aktivitet blev afsluttet med en hyggelig aften med socialt samvær mellem medarbejdere fra RAHU, SautiPlus, Sex & Samfund og de danske studerende.
Er du lærer?
I Uge Sex 2024 kan du sammen med dine udskolingselever deltage i et event i FN-byen. Her vil fire af de lærerstuderende, som var med i Uganda, gæsteundervise i køn, seksualitet og retten til at bestemme over egen krop.
Eleverne vil blive introduceret til Verdensmålene, og bagefter skal de i to forskellige workshops, hvor de får muligheden for at blive klogere på Uge Sex-emnerne. Undervisningen vil tage udgangspunkt i de ting, som de lærerstuderende har lært gennem rejsen til Uganda. Du kan læse mere her:
Download undervisningsmateriale, som er blevet til i forbindelse med udvekslingsturen her: