13-09-2011

Efterskoler dyster om sikker sex

Sex & Samfund markerer i år Verdens Præventionsdagen med et undervisnings-forløb og en afsluttende plakatkonkurrence for en række udvalgte efterskoler i Danmark.

 

Sex & Samfund markerer i år Verdens Præventionsdagen med et undervisnings-forløb og en afsluttende plakatkonkurrence for en række udvalgte efterskoler i Danmark.


September står i præventionens tegn på en række danske efterskoler. I anledning af Verdens Præventionsdagen 2011 har Sex & Samfund med støtte fra lægemiddelfirmaet Bayer HealthCare sammensat et undervisningsforløb på en række udvalgte efterskoler. Blandt dem fem efterskoler på Sjælland.  Forløbet er en del af en plakatkonkurrence, hvor efterskolerne skal dyste om at lave den bedste oplysningsplakat om prævention.

 

Plakaterne skal henvende sig til unge i efterskolealderen fra 14-17 år. Vinderplakaten offentliggøres på selve Verdens Præventionsdagen den 26. september og vil siden blive trykt og udsendt til samtlige efterskoler i landet.


- Vi ved, at danske unge har stor viden om prævention. Vi ved også, at de ikke altid bruger denne viden, så det gælder om at få dem til at reflektere over spørgsmålet og snakke om fordelene og ulemperne ved forskellige former for prævention.
 
- Derfor har vi lavet et undervisningsforløb, som involverer de unge selv. Målet er at få dem til at kommunikere et budskab om sikker sex til jævnaldrende unge via en plakat. På den måde forsøger vi at få dem til at komme med deres bud på, hvad der skal til for at få dem og andre unge til at bruge prævention, forklarer Marianne Lomholt, leder af Sex & Samfunds Nationale afdeling.


Plakaterne i konkurrencen bliver bedømt ud fra kriterier som humor, kreativitet, design, refleksionsevne og originalitet. Sex & Samfund har nedsat et dommerpanel af kompetente fagpersoner og en ung repræsentant fra målgruppen til at bedømme plakaterne. Samtidig har 10 af efterskolerne muligheden for at vinde et besøg af Sex & Samfunds populære SexOrakler via en quiz om prævention på kampagnens Facebookside.


At det netop er efterskolerne, som er mål for kampagnen, er ikke tilfældigt.


- På efterskolen lever eleverne med hinanden 24 timer i døgnet gennem en lang periode. Derfor er der også mange, som får deres første rigtige kæreste i forbindelse med et efterskoleophold, og samtidig er eleverne i den alder, hvor de fleste har deres seksuelle debut, fastslår Marianne Lomholt.


I år er der tale om et pilotprojekt, hvor Sex & Samfund forsøger en ny strategi omkring Verdens Præventionsdagen. Hvis det bliver en succes, vil plakatkonkurrencen – eller en lignende konkurrence – næste år blive udvidet til at omfatte samtlige efterskoler i Danmark.

For yderligere oplysninger kontakt:
Kampagneansvarlig Kristine Heikel Vinther på tlf. 33 69 56 08 eller
Kommunikationsmedarbejder Michael Madsen på tlf. 33 69 56 01 / 30 64 65 09

Få vores nyhedsbrev

Vi arbejder nationalt og internationalt med seksuel sundhed, rettigheder, trivsel, ønskebørn og forebyggelse.

Vil du have vores nyhedsbrev?

 
 

 

Mød en frivillig!

Mød en frivillig!